jueves, 31 de octubre de 2013

XAVIER CASP (III)

En 1936, als vint anys, Casp es cridat a files a l'exèrcit republicà. Acabada la que ell anomena guerra “incivil i geogràfica”, li toca fer la mili a Vicalvaro (Madrid). Quan ve a València reprén  la relació amb Miquel Adlert Noguerol i altres companys d'Acció Nacionalista, primer prohibida per catòlica i després per valencianista, començant també la relació amb Carles Salvador, amb el que tindrà diferencies poètiques. A Madrid freqüenta el Café Gijón i es relaciona amb Aleixandre, Ridruejo o Dámaso Alonso. En 1943 publica el seu primer llibre de poemes “Volar…”

Tristor
Estic trist de ma casa solitària;
estic trist de ma vida tendrá i erta;
m’entristix l’esperança encara incerta;
m’entristix la penombra involuntària.
Estic trist de ma vida rutinària;
estic trist de ma pensa mal coberta;
m’entristix l’ombra greu sempre desperta;
m’entristix l’alegria imaginària.
Estic trist de ma injúria d’esclau;
m’entristix l’impossible de bellesa;
estic trist de ma idea de previst.
M’entristix tindre el goig de viure en pau;
estic trist de ma pròpia tristesa;
m’entristix la tristor de viure trist!

                                                                                                                               De Volar…  (1943)